woensdag 16 september 2015

Snelkookpan

"Waarom ben je zo open over je leven, waarom schrijf je dat in een blog en post je dingen op Facebook? Het maakt je kwetsbaar Monique en mensen gaan over je praten. Is dat nou wel verstandig?”, vroeg iemand mij laatst.

Op veel mensen kwam ik altijd al heel open over, maar in werkelijkheid was ik dat niet. Ik hield nog veel achter. Verstopte mezelf achter een masker van stoerheid en kracht, maar in werkelijkheid was ik onzeker, verdrietig, angstig en ongelukkig. Ook mijn vreugde, passie en liefde doorleefde ik niet naar wat er allemaal in mij zat. Te bang dat mensen daar een oordeel over zouden hebben.

Ik had het gevoel een snelkookpan te zijn waar de deksel op bleef zitten. Zo af en toe ontsnapte er wat lucht. Soms was die lucht zo heet dat ik daarmee mezelf en andere verbrandde. Dan had ik het tegenovergestelde bereikt van opluchting en voelde me schuldig en ellendig.

Er kwam een moment dat ik besloten heb dat het roer om moest. En wilde ik alleen nog maar mijn authentieke zelf leven. Geen dingen meer onder de pet houden, niet meer doen alsof, niet meer iemand zijn die ik niet ben. Dus moest de deksel van die snelkookpan af. Het moest zichtbaar zijn wat ik aan het brouwen was. Hierdoor konden er allerlei ingrediƫnten aan mij toegevoegd worden en werd het recept alleen maar beter.

En nu door mijn openheid, mijn eerlijke en echte zelf zitten er allemaal bijzondere mensen bij mij aan tafel die mij inspireren, maar die ik op mijn beurt ook weer inspireer. Vaak is het een feest van herkenning en zo brouw ik dus niet alleen voor mezelf een beter recept van het leven, maar ook voor anderen. Dat kan toch alleen maar verstandig zijn?



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen